FrågaFAMILJERÄTTGod man19/03/2016

God man åt närstående

Hej!

Jag har en vän vars mamma och lilldbror (under 18) precis har kommit till Sverige och därav inte kan språket. Min vän har inte tid att hjälpa sin mamma och lillebror pga jobb och liknande. Kan hon ansöka om att någon blir godman till dom eller kan hon själv ansöka om att bli godman/förvaltare till antingen sin mamma/lillebror. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawlline med din fråga!

En god man ska bevaka rätten för de personer som de företräder, förvalta deras tillgångar och sörja för deras person. Man kan säga att den gode mannen hjälper personen att tillvarata sina rättigheter och kan till exempel hjälpa till med att ta kontakt med myndigheter. En ansökan om god man kan göras av personen själv eller av en nära anhörig. Det är sedan tingsrätten som fattar beslut om ifall god man ska förordnas eller inte. Alltså kan både din vän och hennes mamma/lillebror ansöka om att de ska få en god man.

Den person som kan utses till god man ska vara en rättrådig (lojal, ärlig), erfaren och i övrigt lämplig person. Dessa krav är dock inget som hindrar att en närstående blir utsedd till god man. Uppfyller din vän dessa krav kan hon bli god man för sin mamma och lillebror.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare