Glömde varor i jackfickan

Jag gick in i en affär å skulle handla. Glömde korg och la då sakerna i min väska och skulle packa upp dom när jag kom fram. Det glömde jag och betalade det jag bar i handen. När jag packade ner kom en väktare fram och frågade om han fick titta. Det fick han och jag sa jag hade glömt detta för det är så mycket oro nu i huvet med sjukdomar och andra saker så jag va så stressad. När vi står där kommer butikskonrollanten och först påpekar han att jag ens inte hade betalat för det heller jag betalade för. Sen stod han och nedvärderande en och sa man va sjuk i huvet. Betedde sig riktigt illa mot en. Sen hade jag även med en stor pojke som har diagnoser. Han kallade han också sjuk och han skulle ta hjälp för det. Han blev jätte ledsen att höra han va sjuk för att ha en diagnos. Det va en summa på ca 130 kr. Vad ligger då böter för det. Jag har liksom en väldigt låg årsinkomst och även försäljnings skyldig. Om man sen får hem en räkning med väldigt högt belopp som inte är rimligt vad gör man då. Jag behövde inte heller stanna kvar då väktaren sa jag kunde gå då han såg att pojken inte klarade detta. Så jag har ens inte pratat med polisen. Men va inte planerat detta då jag glömde helt av detta. Förlåt för många frågor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att denna situation måste ha varit jobbig. Jag ska försöka svara på din fråga så tydligt som möjligt.

Regler om brott och straff finns i brottsbalken (här, nedan kallar jag denna lag för BrB). Om man utan tillåtelse tar något som tillhör någon annan, och man avser att tillägna sig saken (att man permanent tar den från någon) så kan man dömas för stöld om tillgreppet innebär skada för offret (i detta fall butiken) (8 kap. 1 § BrB). Om värdet av det man tagit är litet så kan saken beroende på omständigheterna bedömas som ringa stöld (8 kap. 2 § BrB), alltså snatteri. Denna gräns ligger på runt 1250 kr. Eftersom du bara tagit något till ett värde av 130 kronor så kan nog bara ringa stöld komma på tal (alltså snatteri).

En förutsättning för att kunna dömas för ringa stöld är att man har handlat med uppsåt. Det innebär i princip att man har haft avsikt att handla så som brottsbeskrivningen föreskriver. I ditt fall så ska du ha velat ta varorna för att behålla dem med insikt om att detta skulle innebära skada för butiken. Eftersom du säger att du bara glömde sakerna i jackan så har du inte agerat uppsåtligt. I detta fall kan du inte dömas för ringa stöld. Detta är dock en bevisfråga, och avgörande blir alltså ifall en domstol tror på dig.

Slutligen ska sägas att det inte är så ofta som så här små snatterimål tas upp i domstol. Ofta använder man sig av ett strafföreläggande istället. Att du inte har pratat med polisen och att du fick gå från platsen kan tala för att det saken inte kommer leda någonvart. Eftersom du inte accepterat några böter så kan dessa inte bara dimpa ner i din postlåda, utan för att du ska få böter måste saken dömas i. Storleken på potentiella böter beror på din inkomst, men jag skulle tro att det inte är någon större summa.

Hoppas detta besvarade din fråga!

MVH,

Fredrik HolmströmRådgivare