Glömde skanna en vara i självutcheckning av misstag?

Hej. Idag när jag var och handlade på min lokala matvarubutik så blev jag stoppad utanför av en vakt. Han ville kolla i min påse, vilket han fick. Det visade sig att jag missat att självscana en påse rucola för 21kr, totalt gick allt på 300kr. Jag förklarade vad som måste ha hänt, att det var ett misstag och att jag självklart skulle göra rätt för mig. Mannen tog in mig i icas läger och skrev en polisanmälan. Allt var väldigt obehagligt. Jag är 47 år, ostraffad, har små barn hemma (tack och lov var de inte med). Vad händer sen i ett sånt här fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att du troligtvis inte kommer bli dömd för brottet överhuvudtaget mot bakgrund till de ovannämnda omständigheterna. Det är inte ovanligt att man missar att scanna en påse rucola värd 21 kr under ett besök där man köper varor för 300 kr. Jag kommer till en början redogöra för vad som utgör en brottslig gärning, vilka krav som ställs på ringa stöld och avslutas med en sammanfattning och tillämpning på fallet.

Vad är en brottslig gärning?

I enlighet med 1 kap. 2 § BrB, är en gärning brottslig endast om den sker uppsåtligen, om det inte är föreskrivet något annat. Vad det betyder är att för att någon ska kunna dömas till ett brott får handlingen inte vara en olyckshändelse, om det inte står i den specifika lagen.

Ringa stöld

Brottet det eventuellt kan vara fråga om i ditt fall är ringa stöld på grund av det ringa värdet och att det skedde i en butiksmiljö. Bestämmelsen avseende ringa stöld finns i 8 kap. 2§ BrB men hänvisar i sin tur till stöldparagrafen i 8 kap. 1§ BrB. För att kunna dömas för ringa stöld måste 5 rekvisit (krav) vara uppfyllda:

- Olovligen

- Tagit

- Vad annan tillhör

- Med uppsåt att tillägna sig det

- Och det har inneburit skada för föremålets ägare

Tillämpning på fallet;

Det huvudsakliga syftet med ringa stöld är att man vid tidpunkten för tagandet med uppsåt tar något utan att betala för att behålla det. Det var inte syftet med att du tog det. Du hade helt enkelt bara glömt att skanna en vara. Dina handlingar gör du alltså i tron att du har skannat dem. Du saknar med andra ord uppsåt till ett tillägnande.

Detta gör att om polisen skulle fortsätta förundersökningen och om en åklagare väljer att väcka åtal så kommer domstolen komma fram till att du inte har uppsåt och då kommer de frikänna dig. Men min bedömning är att åklagaren inte ens kommer att väcka åtal eftersom att de vet att det inte är hållbart och skulle inte leda till fällande dom.

Jag hoppas jag svarat på vad du undrade efter, om du har några funderingar så lämna en kommentar här nedan så svara jag på det så fort som möjligt.

Vänligen,
Zuzu RabiRådgivare