FrågaFAMILJERÄTTFaderskap26/05/2015

Givarinsemination och föräldraskap

Hej jag lever i ett lesbiskt förhållande sedan några år tillbaka. Vi vill gärna skaffa barn och har övervägt att inseminera genom sjukvården. Vi har en god vän till mig som kan tänka sig att donera sperma "privat" istället och det är vi egentligen mer intresserade av att göra. Det är min sambo som ska försöka bli gravid, Min vän som ska hjälpa oss är helt öppen för att ha kontakt med barnet men vill "avsäga sig" faderskapet och låta mig adoptera, är detta möjligt? Vi planerar att gifta oss och skulle det påverka posetivt? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid insemination i privat regi så blir den man som donerar sperma far till barnet. För att du och din partner båda ska bli rättsliga föräldrar krävs då adoption. För att få adoptera krävs dessutom att man ingått äktenskap. Att göra inseminationen privat på detta sätt kan alltså bli lite omständligt.

Som en passus kan jag då dock nämna att lagen uppställer möjligheter för personer som genomgår insemination att bli rättsliga föräldrar utan omvägen kring adoption och äktenskap. Det som krävs då är ett tillstånd från inspektionen för vård och omsorg, att ingreppet sker på ett offentligt finansierat sjukhus samt att en läkare övervakar processen. Det är läkaren som väljer ut en lämplig spermadonator. Då har det gjorts tester på den person som lämnar sperma så att denna med stor sannolikhet ska ge upphov till ett friskt barn. Det går även att komma med egna önskemål om donator men det är enbart i undantagsfall som dessa följs.

När insemination sker på detta sätt så krävs det bara ett samtycke från den sambo som inte ska bära barnet samt bekräftelse av föräldraskapet på vanligt vis för att ni båda ska bli föräldrar i rättslig mening. Donatorn kommer då inte ha några rättigheter eller skyldigheter till barnet ifråga.

Reglerna om detta finner du i Föräldrabalken 1:9 § ,här, samt i kapitel 6 i Lagen om genetisk integritet, här.

För att återknyta till din ursprungliga fråga så är det alltså fullt möjligt att låta er vän donera sperma och sedan låta er adoptera och då krävs det som sagt att du och din sambo ingår äktenskap.

Lycka till!

Vänligen,

Denise PetersRådgivare