Giltigt hyresavtal över mailkorrenspondens?

Hej,

jag fick svar på blocket från en person som skrev till mig i ett svarsmail på min förfrågan om att hyra hans lägenhet i andrahand, att han hade valt mig och jag kunde flytta in närsomhelst nu i dagarna..har alltså detta skriftligt, vi skulle bara träffas och skriva kontrakt.. nu svarar han inte när jag försöker få tag på honom, är hans mail bindande att jag har rätt till att hyra lägenheten?

Tack för er hjälp.

Mvh

Diana Mari

Lawline svarar

Hej Diana! Tack för din fråga till Lawline.

Det finns inga egentliga formkrav för hyresavtal; så länge det finns två överensstämmande viljeförklaringar är avtalet giltigt. Hyreslagen kräver dock att avtalet har ett visst materiellt innehåll för att avtalet ska klassas som ett hyresavtal. Kravet innebär egentligen inte mer än att parterna i avtalet ska ha enats om att ett visst objekt (ett hus eller del av hus) ska upplåtas till nyttjande mot ersättning. Dessa kriterier verkar vara uppfyllda i ditt fall. Hans svar på din förfrågan kan för övrigt ses som en ren accept, och ni har därför ingått ett avtal. Min bedömning är, utifrån de omständigheter som du beskriver, att ni har slutit ett giltigt hyresavtal i lagens mening.

Vad som sedan gäller med uppsägningstider osv är beroende av om lägenheten är en bostadsrätt eller hyresrätt. Innehar han lägenheten med hyresrätt är hyreslagens regler tillämpliga. Dessa hittar du här. Är det istället fråga om en bostadsrätt finns det särskilda bestämmelser i lagen om uthyrning av egen bostad. Dessa hittar du här.

Hoppas att svaret har varit till hjälp.

Lawline RådgivareRådgivare