Giltigheten vid upprättande av testamente och bröstarvingars rätt till laglott

Hej, A och B är sambos. A har två barn. A och B har upprättat ett gemensamt testamente där det står "Den av oss som överlever den andre, skall med fri förfoganderätt erhålla den avlidnes kvarlåtenskap."

Testamentet är undertecknat av A och B enigt praxis men vittnena har endast signerat med underskrift (inget namnförtydligande, personnr, ort, adress eller yrke osv, dvs inga kontaktuppgifter). A och B äger ett hus tillsammans. A har sparpengar och äger bilar.

A gick nyligen bort. Bouppteckning har ej ägt rum än.

Kan barnen få ut arvet nu? Hur mycket har barnen rätt till? Vad behöver barnen göra för att få ut sitt arv nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar dels om:

Giltighet vid upprättande av testamente Bröstarvingars rätt till laglott, dvs hur mycket A:s barn kan få ut i arv direkt

Regler om arv finns i Ärvdabalken (1958:637).

Upprättande av testamente

Precis som du konstaterat ska ett testamente upprättas skriftligen med två vittnen (10 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Det är viktigt att två vittnen är närvarande för att testamentet ska vara giltigt, men däremot krävs det inte att formföreskrifterna är uppfyllda för just giltigheten (10 kapitlet 2 § Ärvdabalken). Formföreskrifterna är endast praktiska anvisningar som sedan får betydelse för bevisningen vid en eventuell klandertalan. Detta innebär alltså att testamentet kan vara giltigt utan personnummer, ort, adress etc.

Bröstarvingars rätt till laglott

Huvudregeln är att man kan testamentera bort sin egendom i princip hur man vill, med vissa undantag. Ett av dessa undantag är bröstarvingars rätt till laglott, vilket utgör hälften av ens arvslott (7 kapitlet 1 § Ärvdabalken).

Trots upprättande av ett sådant testamente som ger den efterlevande sambon förfoganderätt till den sambons arv, får det alltså inte inskränka bröstarvingarnas rätt till laglott.

Utfående av laglott

Då laglotten utgör hälften av ens arvslott innebär det förmodligen i ditt fall att laglotten i första hand kommer att utgöras av A:s sparpengar, som därmed tillfaller A:s arvingar.

För att få ut sin laglott ska A:s arvingar inom sex månader från det att testamentet erhållits kontakta testamentstagaren om att de kommer att begära jämkning av testamentet, eller genom att väcka talan mot denne (7 kapitlet 3 § Ärvdabalken).

Sammanfattning:

Testamentet kan vara giltigt trots avsaknaden av vissa formföreskrifter. A:s arvingar kan därmed kontakta testamentstagaren eller väcka talan mot denne för att få ut sin laglott, som utgörs av hälften av summan av respektive arvinges arvslott.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare