Giftorättsgods, bodelning, äktenskapsförord och testamente.

Hej! Vi har gift oss för ett tag sedan och vill ha helt skild ekonomi mm. Hon har hus, bil, två söner. Jag har hus, bil, lägenhet i Norge, tre söner. Vi äger idag inget och vill inte äga något tillsammans. Hennes barn ärver henne och mina barn mig. Är detta möjligt och hur gör vi i så fall? Mvh.

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för dina funderingar!

Eftersom att ni är gifta, utgör er egendom giftorättsgods. Detta innebär i kort att egendomen vid en bodelning kommer att likadelas mellan er, 11 kap. 3 § ÄktB. Då en bodelning alltid föregår ett arvsskifte, se 23 kap. 1 § ÄB samt 9 kap. 1 § ÄktB, kommer en bodelning mellan er makar att ske innan kvarlåtenskapen skiftas ut.

Jag vet inte om ni har gemensamma barn men jag får utgå från att så inte är fallet. I vilket fall kommer jag basera mitt svar på både om ni har det som om ni saknar det.

Enligt 3 kap. 1 § ÄB kommer s k särkullsbarn som make har innan äktenskapet att få all kvarlåtenskap om gemensamma barn saknas. Med andra ord kommer vardera av era barn att ärva er och inte er make.

Har ni däremot gemensamma barn och särkullsbarn kommer särkullsbarnen få sin del av kvarlåtenskapen direkt och de gemensamma barnen ärver den först avlidne först när den efterlevande maken avlider, se 3 kap. 1 och 2 §§ ÄB. Detta kallas för efterarv.
Med ett testamente är det möjligt att testamentera bort den efterlevande makens arvsrätt till förmån för sina barn (eller andra/annat).

För att lösa "problemet" med att all er egendom kommer att utgöra giftorättsgods som vid den ena makens död ska ingå en i bodelning, kan ni med hjälp av ett äktenskapsförord reglera att all egendom är er enskilda egendom. Vidare finns en möjlighet för den efterlevande maken att begära att en bodelning inte sker, 12 kap. 2 § ÄktB, vilket gör att vardera sidan behåller sin egendom. Mitt förslag, främst med tanke på att slumpen avgör vem som dör först, är att ni upprättar ett äktenskapsförord där ni stadgar att all egendom ni innehar och förvärvar samt dess avkastning utgör er enskilda egendom. Egendomen kommer då inte ingå i en bodelning.

Vidare, om gemensamma barn finns och ni vill att dessa ska ärva istället för den efterlevande maken, bör ni testamentera er önskan. Saknas gemensamma barn kommer särkullsbarnen att ärva sin förälder och då behövs inget testamente.

För upprättande av ett testamente respektive ett äktenskapsförord, råder jag er att ta hjälp av en verksam familjerättsjurist.

Jag hoppas att jag svarade på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare