Giftermål med person som väntar på uppehållstillstånd

Jag är en tjej som lever med en man som väntar på tillstånd att få stanna i Sverige. Vi vill gifta oss i rådhuset snart. Vad är viktigt för mig att göra inför det? Vad måste jag tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Juridiskt finns det inga hinder eller något som du särskilt behöver tänka på innan ni gifter er borgerligt eftersom ni (utifrån det du skrivit) redan har ansökt om uppehållstillstånd. Det kan dock vara bra att meddela migrationsverket om att ni har gift er eftersom detta kan vara en viktig faktor när de avgör huruvida han får uppehållstillstånd eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare