gift med make som har särkullbarn

Hej ! Vi är gifta och äger hälften var av villan vi äger. Vi har bilar och båt och de står på maken. Vi har 3 gemensamma barn och maken har ett särkullebarn. Vad händer om maken skulle avlida före mig. Tänker mest på eftersom han har ett särkullebarn.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni valde Lawline med er fråga!

Jag tolkar det som att du helt enkelt vill veta hur ett potentiell arvsituation skulle kunna se ut. Detta är förutsatt att ni inte har ett testamente.

Först och främst så skulle en bodelning ske 9:1 Äktenskapsbalken, där ni delar upp ert gifträttsgods. Det som mäts upp till att bli den avlidnas halva ses som arvet.

Enligt Ärvdabalken 2:1 så ärver barnet först vid dödsfall, och sedan föräldrar, och om de är bortfallna syskon 2:3 ÄB. Dock finns det ett undantag för par som är gifta, 3:1 ÄB. Det betyder att om paret är gifta och endast har gemensamma barn så övergår arvet till efterlevande make med friförfogningsrätt. Dock hittar vi ännu ett undantag här, som gäller just för särkullbarn. Då har särkullbarnet rätt att få ut sin del av arvslotten direkt. Det innebär ¼ av det totala arvet.

Särkullbarnet har även rätt till att avstå att ta ut arvet direkt och få ut det vid efterlevandes makes dödsfall.

Hoppas det svarade på frågan!

Jakob WestlingRådgivare