FrågaFAMILJERÄTTFaderskap12/04/2015

Genetiska undersökningar vid faderskapsbekräftelse

Hej

Jag undrar om man måste delta i genetiska undersökningen för att fastställa faderskap på ett barn.

Om man är överens med mamman att ej behöva gå på testet, måste man i alla fall av myndigheterna för att registrera en far till barnet?

Eller kan ett barns far stå som okänd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en kvinna föder ett barn så kommer faderskapet att fastställas antingen genom så kallad presumtions i de fall kvinnan är gift (1:1 Föräldrabalken). Eller genom så kallad bekräftelse, då kvinnan inte är gift (1:3 FB). I presumtionsfallen behövs det inte göra någon undersökning utan kvinnans make kommer automatiskt fastställas som pappa till barnet. I bekräftelsefallen måste faderskapet dock fastställas på annat vis och socialnämnden har en skyldighet att utreda vem som kan vara en potentiell pappa. Oftast kan detta göras genom just en bekräftelse från pappan. Men om socialnämnden har anledning att tro att personen i frågan inte säkert är den biologiska fadern så kan de inte heller godta bekräftelsen och måste därför undersöka vidare, genom exempelvis genetiska tester.

I Sverige lägger vi stor vikt vid att alla barn skall få ha två föräldrar och få kännedom om sitt ursprung. Vi har därför väldigt långt gående regler för att kunna fastställa faderskapet. I de fall man inte kan göra det genom presumtion eller bekräftelse kan man genom beslut från domstol fastställa ett faderskap (1:3 FB). Det beslutet kommer att baseras på en genetisk undersökning (1:5 FB). Domstolen kan även i de fall en person vägrar bestämma att man skall genom gå ett blodtest för att undersöka om han kan vara pappa till barnet, detta framgår av lagen om blodundersökning för att fastställa faderskap(BlodU). Mamman kan inte i detta fall ”frigöra” mannen i frågan från en sådan förpliktelse.

Så ja, man kan tvingas delta i genetiska undersökningar, och man kan inte tillsammans med barnets mamma bestämma att man skall slippa en sådan undersökning. Detta blir upp till socialnämnden och domstolen att bestämma.

Jag hoppas detta svara på dina frågor!

MVH

Matilda BonaRådgivare