FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/04/2016

Gemensam vårdnad, Kan en vårdnadshavare ta beslut om operation om den är akut?

Hej! Min sambo har gemensamma vårdnad med sin fd hustru över deras döttrar som är 11 och 13 år. Nu har vi varit hos läkaren med den yngsta efter minst 2 års problem och fått konstaterat att hon har jättestora mandlar som läkaren bedömde som akut och har satt upp oss på operation med förtur. Hennes mamma motsäger sig detta fullständigt och vi vet att det är bara på jäkelskap. Min sambo och jag vill såklart att dottern ska må bra och detta gör hon genom en operation. Kan mamman motsätta sig detta eller kan min sambo ta min styvdotter själv till operation utan hennes medtyckande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller gemensam vårdnad av barn tillämpas först och främst 6 kap 13 § Föräldrabalken (FB). Den förklarar att åtgärder som bl.a. gäller medicinska beslut kräver båda föräldrarnas samtycke. Är de oense kan normalt sätt inte någon åtgärd komma till stånd!

Det finns däremot ett undantag i 6 kap 13a § 1p. FB. Den förklarar att det kan vara möjligt att begära att socialnämnden kan fatta ett beslut gällande behandling som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen, om endast en av vårdnadshavarna samtycker. Dvs, om endast din sambo samtycker, kan socialnämnden fatta ett beslut med hänsyn till barnets bästa!

Dessutom, med stöd av lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga kan det vara möjligt för din sambo att få operationen av dottern genomförd. När situationen är brådskande (vilket jag skulle bedöma att situationen är då hon har fått en akuttid) kan vårdnadshavarnas rätt att bestämma över barnet inskränkas enligt allmänna principer om nöd, och en åtgärd kan då genomföras trots att den ena vårdnadshavaren motsätter sig den.

Min rekommendation till er att ni snarast möjligt tar kontakt med socialnämnden i er kommun för att höra om det är möjligt att driva igenom operationen utan din sambos före detta hustrus samtycke. Jag skulle personligen anta att ni har goda förutsättningar för att kunna genomföra operationen, då den verkar vara akut!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare