FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/06/2016

Gemensam vårdnad

Hejsan. Jag och barnens mamma har varit separerad sedan augusti ifjol och vi sitter just nu hos familjerätten. Där har dom talat om att om jag har barnen min vecka alltså vi har gemensam vårdnad så har mitt x ingen rätt att lägga sig i dessa veckor, mitten nu i veckan ertappa ja hon körandes inne på området där jag bor för jag kom precis hem med barnen då. Då är min fundering om hon gjort detta tidigare utan jag vetat detta och vad kan jag göra för att detta ska ta ett slut så jag får lugn och ro dom veckor jag har mina barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor rörande vårdnad och umgänge med barn regleras i föräldrabalken (FB). Det stämmer att den vårdnadshavare som har barnet hos sig är ansvarig för att barnet får en god fostran, blir omvårdad och känner trygghet, se FB 6:2 som hänvisar tillbaka till 6:1.

Att barnets mamma har kört inne på området där du bor, och eventuellt har gjort så fler gånger är inget som du kan åberopa. Hon har rätt att köra där, och så länge hon inte lägger sig i din del av vårdnaden på ett mer ingripande sätt finns det inget att göra ännu.

Skulle hennes beteende eskalera återkom till oss, så ska vi försöka hjälpa dig vidare i ärendet.
Har du fler frågor är det bara att du återkommer till oss.

Ha en bra dag!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare