Gemensam bostad - sambo

Hej! Jag undrar vad "nära anslutning till sambolivet" menas? Tex: jag och min sambo flyttade in vår gemensam bostad juli 2005 , men han köpte den i april samma år, är de tillräckligt nära inpå för att det ska gälla för gemensamt bruk? Alltså, hur lång tid innan från det att man köper en bostad till att man flyttar in får det gå?

Lawline svarar

Hej!

Svaret på din fråga hittar vi i Sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376 .

Enligt 3 § SamboL hittar vi rättsregeln kring gemensam bostad och att det krävs att den förvärvats för gemensamt bruk för att kunna klassificeras som din och din sambos gemensamma bostad.

Ett viktigt inslag i bedömningen är i vilket syfte alternativt avsikt bostadsförvärvet skedde. Är det kanske så att din pojkväns avsikt och syfte faktiskt var att ni skulle bo tillsammans i bostaden? Det kan vara ett tecken på att den ska klassas som gemensam bostad i sambolagens mening.

Vanligtvis är inköp av bostad innan samlevnaden påbörjats inte att ses som gemensam bostad och faller således utanför 3 § SamboL tillämpningsområde. Med det sagt kan förvärv av bostad i nära anslutning till att samlevnaden påbörjats att ses som bostad förvärvad för gemensamt bruk.

För att vara helt säker på att en bostad även klassas som gemensam bostad enligt 3 § SamboL kan du och din partner skicka in en undertecknad handling till inskrivningsmyndigheten att bostaden är gemensam bostad för er båda enligt 5 § st. 2 SamboL.

Det är väldigt svårt att ge ett rakt svar på din fråga. Jag hoppas dock att detta ger en viss vägledning.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare