Ge bort video

Hejsan

Jag har skapat en undervisningsvideo i grundläggande genetik - materialet är alltså utifrån min kreativa tanke och därmed unikt. I videon är även en berättarröst - min röst som förklarar, ungefär som en lektion.

Nu vill jag ge denna video (som en gåva) till min hundklubb - så att de kan publicera den och därmed ge en service till medlemmar men även icke medlemmar att enkelt lära sig mer.

Man har pratat om att eventuellt ta någon form av mindre visningsbetalning och låta pengarna gå till verksamheten. För min del är det ok om klubben vill göra det.

Nu undrar jag behöver vi skriva nåt avtal om detta?

Klubben är en ideell förening och personer som idag arbetar i klubben kanske inte är kvar nästa år och jag vill ju inte att min gåva ska missbrukas på något vis utan ha det syfte jag avser.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din situation finns det regler i upphovsrättslagen (URL) som påverkar. Här under går jag igenom vilka rättigheter du har och hur hundklubben skulle kunna använda videon. I slutet sammanfattar jag det hela och skriver vad du rent praktiskt kan göra i situationen.

Din upphovsrätt

Direkt när du spelade in videon fick du upphovsrätt till filmen eftersom den är ett filmverk (1 § URL). Vad upphovsrätten innebär är att du får en mängd olika ensamrätter (2 § URL). En ensamrätt kan till exempel vara att göra videon tillgänglig för en större mängd människor. Att du har ensamrätterna innebär att du kan hindra andra från att göra sådant som just du har ensamrätt till. Även om det är du som har ensamrätterna är det viktigt att veta att du kan ha svårt att hindra någon från att till exempel visa videon för andra om du en gång har tillåtit att de gör just det.

Din upphovsrätt innebär också att du har en rätt att alltid få ditt namn angivet när videon visas. Den rätten kallas för namngivelserätt. Du har även en så kallad respekträtt som innebär att andra inte får använda videon till något kränkande. (3 § URL).

Ge bort upphovsrätten

Det är möjligt att ge bort de ensamrätter du har, till exempel som en gåva. Det går bra att bara ge bort vissa ensamrätter men behålla andra. Du behöver alltså inte ge bort alla. Något som kan vara bra att veta är att du alltid kommer ha kvar din namngivelserätt och din respekträtt eftersom de inte går att ge bort. (27 § URL).

Behövs avtal?

Sammanfattningsvis ser jag det som att du har två alternativ. Du kan antingen välja att behålla alla dina ensamrätter men tillåta att klubben använder filmen. Annars kan du ge bort vissa av dina ensamrätter till klubben så att de kan använda filmen på det sättet istället. Oavsett vad du väljer kan det vara en bra idé att skriva ett tydligt gåvobrev eller avtal där det framgår vad klubben får och inte får göra med filmen. På så sätt blir det svårt för klubben att göra något med filmen som du inte vill och ni undviker en framtida konflikt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare