FrågaFAMILJERÄTTGod man26/10/2014

Ge bort egendom som god man

Min mormor äger huset vars två lägenheter hyrs av mig och min mor. Min mormor är dement och har därför godman. Jag och min mor gör vad som helst för att kunna överta fastigheten men vad vi vet så har ingen av oss någon möjlighet att köpa loss den då ingen av oss har fast inkomst och kan inte heller ta lån. Jag vill undersöka möjligheten för mig att kunna överta positionen som min mormors godeman samt möjligheten att genomföra ett generationsskifte.

Lawline svarar

Hej!

Fast egendom kan inte överlåtas av en god man utan godkännande från överförmyndaren, 14:11 föräldrabalken (FB). Samtyckes får endast lämnas om åtgärden är lämplig med hänsyn till egendomens natur samt den enskildes behov och samlade tillgångar. Bedömningen ska således ske enbart utifrån din mormor, och vad du eller din mor behöver är irrelevant.

God man har dock ingen rätt att ge bort huvudmannens egendom, 14:12 FB. Ni har således ingen möjlighet att få fastigheten, enda chansen är att ni skulle kunna köpa den. Eventuella försök för dig att bli god man i syfte att överta fastigheten är därför fruktlösa.

Att som god man se till sina egna ekonomiska intressen är emot tankarna bakom godmanskapet. Överförmyndaren granskar gode mannens arbete, bl.a. för att se till att gode mannen handlar i sin huvudmans intressen. Du bör därför inte ansöka om att bli din mormors gode man om du kommer beakta andra intressen än din mormors.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare