FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt03/03/2016

Gåvoskatt och förmögenhetsskatt

Hej.

Om min mamma säljer sitt hus och vill ge vinsten som gåva till sina 3 barn blir det då antingen gåvoskatt eller förmögenhetsskatt på pengarna då för någon av parterna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Sedan 2005 är gåvoskatten avskaffad i Sverige. Detta framgår av 8:2 inkomstskattelagen (här). Sedan 2007 är även förmögenhetsskatten avskaffad.

Med andra ord kommer det då varken tillkomma gåvo- eller förmögenhetsskatt hos någon av parterna. Däremot kan försäljningen av huset utlösa reavinstbeskattning som belastar din moder.

Jag hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare