Gåvoöverlåtelse av bostadsrätt

Får man skriva över en lägenhet på sig utan affär

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du menar en bostadsrätt och kommer redogöra därefter. Reglerna för överlåtelse av bostadsrätter hittas i bostadsrättslagen (1991:614) (BRL).

Formkrav för överlåtelse

För att överlåta en bostadsrätt utan att göra ett köp rekommenderar jag att ge bort den som gåva. Det ni behöver göra för en giltig sådan överlåtelse är att upprätta en skriftlig handling där det framgår att den aktuella bostadsrätten ska överlåtas genom gåva. Den ska skrivas under av både gåvogivare och gåvotagare. Allt detta framgår av 6 kap 4 § BRL.

Vad krävs för giltig överlåtelse?

I 6 kap 1 § BRL får en bostadsrätt endast överlåtas till någon som är medlem i bostadsrättsföreningen. Om det är du som ska få lägenheten skriven på dig krävs det alltså att du antingen redan är medlem i föreningen eller att du ansöker om medlemskap och får det beviljat innan du får nyttja lägenheten.

Svaret på din fråga är alltså ja - det går bra att överlåta en bostadsrätt utan att göra ett köp.

Hoppas du känner dig nöjd med ditt svar! Om inte kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Josefine JohanssonRådgivare