Gåvobrev vid demens

Hej vi är 5 syskon som ska ärva våran mommo som nyss gått bort. Hon skrev under ett gåvobrev till oss alla 2 veckor innan sin död (hon var dement) och vet nog inte riktigt vad hon skrev under. Mommo har pratat länge att jag och min son ska få ärva huset och tomten när hon dör för att vi bott där med henne sen 2013. Nu hittade vi ett testamente där hon Testamenterat hus och tomt till mig efter sin död. Det var skrivet 2016 och mina syskon menar på att hon skrev ju gåvobrev till oss alla när hon levde, ja visst gjorde hon de men hon var ju dement, alla syskon har hela tiden pratat om hennes vilja ända till nu när dom kan förlora nåt. Jag undrar kan jag göra något för att gåvobrevet ska ogillas,min mommo hade hemtjänst sista året så dom som jobbade hos henne kan vittna om att hon var dement. Tacksam för svar då jag behöver få veta om det finns något jag kan göra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Gåvobrevet

Om det är så att det kan styrkas att din mormor var dement under påskrivandet av gåvobrevet bör det här omfattas av lagen (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning vilket leder till att gåvobrevet ska ogiltigförklaras och de som gynnats av avtalet ska då lämna tillbaka det de fått.

Det står i lagen att "ett avtal som någon ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltig". Begreppet under påverkan av psykisk störning tolkas väldigt brett och demens bör falla in här, det spelar inte heller någon roll hur länge hon var dement.

Det är också du som menar att gåvobrevet är ogiltigt som ska bevisa detta.

Är det så att din mormor inte själv kom på att hon skulle skriva gåvobrevet utan övertalades av någon i sin närhet kan gåvobrevet också ogiltigförklaras enligt ocker-bestämmelsen i 31 § lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område. Viktigt att tänka på är att ocker i princip aldrig aktualiseras men hade kunnat vara tillämplig i ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare