FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/06/2013

Gåva under äktenskap

Min man och jag ligger i skilsmässa. Under vårt äktenskap har jag fått pengar (gåva) av min pappa i fem-sex olika tillfällen. Han satte in pengarna på mitt konto. Sammanlagt 690 000kr. De pengarna finns inte mer. Familjen har använt dem. Kan man åberopa pengarna? Hur gör man vid bodelningen?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

I äktenskapsbalken 9 kap 2 § stadgas att bodelning vid äktenskapsskillnad ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållanden den dag då talan om äktenskapsskillnad väcks. Den dagen kallas ofta för den kritiska tidpunkten. Med egendomsförhållandena avses den samlade egendomsbilden, såväl tillgångar som skulder.

I bodelningen ska enligt äktenskapsbalken 10 kap. 1 § makarnas giftorättsgods ingå. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Om gåvorna du fått av din far inte varit villkorade att de ska vara din enskilda egendom är pengarna giftorättsgods och ska således delas vid en bodelning.

Av din fråga framgår att pengarna inte längre finns utan är använda av familjen. De är alltså inte längre en del av den samlade egendomsbilden och kan därför inte heller delas vid en bodelning. Att pengarna funnits tidigare spelar ingen roll, eftersom det är egendomsförhållandena vid den kritiska tidpunkten som är avgörande för bodelningen.

Här är äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230

Har du ytterligare funderingar får du gärna höra av dig igen.

Lawline RådgivareRådgivare