Gåva till skuldsatt

God kväll

Jag äger en sommarstuga som jag skulle ger mina 3 barn i gåva. Problemet är att ett av Barnen ha en skuld hos Kronofogden som han avbetalar med en viss summa varje månad. Kan Kronofogden går trots det går in och kräver in skulden när mitt barn blir delägare i fastigheten genom min gåva. Ja tackar på förhand

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt utsökningsbalken 5 kap. 5 § så görs undantag från utmätning då det finns egendom med överlåtelseförbud. Det betyder alltså att stugan inte anses vara en utmätbar tillgång om du ger stugan i gåva villkorat med ett överlåtelseförbud. Barnets äganderätt är då villkorat och han kan inte fritt förfoga över det vilket resulterar i att egendomen inte kan utmätas. Detsamma gäller om du skulle testamentera stugan, då behövs samma förbud för att stugan ska få vara kvar i barnets ägo (förutsatt att skulderna hos Kronofogdemyndigheten finns kvar då).

Skulle du ge stugan i gåva på samma sätt som de övriga barnen räknas stugan som utmätbar tillgång.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare