FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/09/2022

Gåva till sambo med villkor

Hej ska överlåta 1/2 fastighet till min sambo där vi ska bygga bostadshus på. Vill att hon ska få den gratis men med privilegiet att jag ej ska behöva betala ut hen på fastigheten av aktuellt marknadsvärde idag. Förtydligande Marknadsvärde 1mjkr Exempel: vi bygger och måste sälja pga skilsmässa om 10 år, då värderas huset med fastighet till 6miljoner Då vill jag att miljonen för tomten ska räknas av från aktuellt marknadsvärde vid överlåtelse, men får ta det av ev vinst på fastigheten från start och slut datum? Hur skall man formulera sig?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt svar utgörs av allmänna reflektioner på din fråga och inte ett konkret svar på hur just du/ni ska göra.

Det finns säkert flera sätt som ni skulle kunna gå tillväga. Ett sätt är att du ger sambon halva fastigheten genom gåva med villkor om ett utfärdat skuldebrev. Skuldebrevet är i sig villkorat på det sättet att det bara behöver betalas tillbaka vid exempelvis försäljning av fastigheten, separation mellan er eller vid händelse av att någon av er dör. En klurighet är hur själva formuleringen om värdet som ska betalas tillbaka ska utformas, vilket också är din fråga. Det får väl vara något i stil med 50 % av det aktuella marknadsvärdet upp till det dubbla värdet av det marknadsvärde som fastställdes när gåvobrevet utfärdades med eventuell pålägg för det som satsats i huset av sambon under tiden och med eventuellt hänsyn till skatt.

Det är också viktigt att avtala bort sambolagen genom ett samboavtal så inte sambolagens regler om bodelning gällande fastigheten aktualiseras.

Ett problem med det upplägg som jag föreslår här är att det inte kanske anses vara en gåva. Det kan finnas en bristande gåvoavsikt. Gåvoavsikt är ett villkor för att det ska anses vara gåva. Gåvor är skattefria, men om skattemyndigheten anser att det inte finns gåvoavsikt eller av annan orsak inte anser att det är en gåva kan du behöva betala kapitalskatt och stämpelskatt för gåvan som om det vore en försäljning.

Tänk också på att ni då kommer vara samägare till fastigheten och då är det bra att också skriva ett samäganderättsavtal där ni bestämmer hur fastigheten ska förvaltas och vad som händer vid försäljning. Även testamente kan bli aktuellt att skriva.

Det blir väldigt många avtal och kluriga formuleringar. Det är också viktigt att i möjligaste mån se till så ingen skatt måste betalas i onödan. Mitt råd är att ni tar hjälp av en jurist som kan se till att ni får det bästa upplägget och att formuleringarna blir rätt så det blir precis som ni vill ha det.

Franck OlofssonRådgivare