FrågaAVTALSRÄTT24/06/2019

Gåva av bostadsrätt

Hej! Jag ska ge min del av en bostadsrätt till min mamma via gåvobrev, och undrar hur jag ska gå till? Jag har skrivit ett gåvobrev från en färdig mall men vet inte hur jag nu ska gå vidare för att registrera det. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om gåvor finner du i gåvolagen (https://lagen.nu/1936:83). Huvudregeln är att en gåva fullbordas då gåvotagaren får egendom i sin besittning, men detta blir främst aktuellt då det gäller lösa saker. För gåvor av bostadsrätter gäller att gåvotagaren måste ansöka om inträde i bostadsrättsföreningen för att gåvan ska vara giltig. Om gåvan har överlämnats på detta sätt är gåvan fullbordad och giltig och ditt gåvobrev utgör då ett slags "kvitto" för transaktionen. I gåvobrevet är det även möjligt att reglera att egendomen ska vara mottagarens enskilda.

Ett gåvobrev behöver alltså inte registreras hos Skatteverket för att det ska bli giltigt. Däremot bör gåvobrevet förvaras på en säker plats då gåvobrevet behövs som bevispapper för att kunna styrka förvärvet av bostadsrätten.
Hanna KanonRådgivare