FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal01/05/2018

Gåva av bostad giltig?

Hej

Min mamma har muntligen innan hon blev dement inför mig och ett av mina syskon , sagt att det är hennes önskan att det är jag och min man som skall ta över huset hon äger, när hon väl inte kan ta hand om det, då vi är de som tillbringat mest tid med henne och hjälpt henne med alla arbetsuppgifter under åren sedan pappa gick bort. Nu är mamma dement och vi har inte skrivit något avtal kring detta och när jag lyfter frågan till mina syskon verkar detta inte vara självklart längre att vi skall få ta över, vad gäller rent lagligt? Mitt ena syskon sa vid detta tillfälle att x inte hade något intresse av huset och jag sa uttryckligen vid detta tillfälle att det hade jag och detta kommer x ihåg men tycker förutsättningarna förändrats sedan dess då hennes intresse svängt. Tacksam för vägledning hur vi går vidare med detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga ser du det som sin mammas önskan att ge dig och din man det hus som hon äger. Jag förutsätter att det aktuella huset ligger på fast egendom som din mamma äger och att syftet hade varit att ge er hela fastigheten.

Vid köp av fast egendom krävs att formkravet i 4 kap. 1 § jordabalken (JB) är uppfyllt, samma formkrav gäller vid gåva av fast egendom enligt 4 kap. 29 § JB. Formkravet innebär bland annat att överlåtelsen måste slutas genom ett skriftligt avtal som undertecknas både av köpare och säljare. Ett muntligt avtal är således inte giltigt för gåva av fast egendom, det är därför svårt att hävda att din mammas önskan innebär ett giltigt avtal om gåva av fastigheten.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor.

Ludvig MontanRådgivare