FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/08/2019

Gärningsmannens straff vid olaga hot och brottsoffers rätt till ersättning

Hej!

Jag är 16 år och ska snart till rättegång på grund av att en man jag aldrig träffat förut (innan brottet skedde) stoppade handen i sin ficka och ropade att han hade kniv och där efter rörde sig enligt mig hotfullt mot mig. Innan detta då hade han hoppat på mina kompisar och pajat 2 moppar. 1 av mina vänner bröt hans näsben också. Men denna delen av brottet lades ner. När mannen tog sig ifrån mina vänner gick ja efter och hade samtidigt kontakt med polisen. Det var då detta med kniv utspelade sig. Han visade aldrig kniven utan han sa lite senare att han kastat bort kniven (polisen hittade aldrig vapnet)

Jag undrar lite allmänt om vilket straff han kan få för detta och om ja kommer kunna få pengar för detta? Har mått väldigt dåligt sen detta utspelade sig!

PS: han hoppade på mina vänner utan anledning då vi bara stod och tankade mopparna

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straff vid olaga hot
Jag är ledsen att du blivit utsatt för mannens hotfulla beteende och att du mått dåligt efteråt. Det låter som att brottet som mannen blivit åtalad för är olaga hot. Om så är fallet kan han dömas till böter eller fängelse i högst ett år enligt 4 kap. 5 § Brottsbalken.

Brottsoffers rätt till ersättning
Böter betalas till Polismyndigheten och inte till brottsoffret, men du kan ändå ha rätt till ersättning för de skador som du lidit på grund av brottet samt den kränkning som brottet inneburit för dig. I första hand ska gärningsmannen betala dig för dina skador, det är dock viktigt att du yrkar på ersättning under rättegången för att detta ska vara möjligt. Åklagaren (alternativt ditt målsägarbiträde) hjälper dig med det. Om gärningsmannen inte har möjlighet att betala dig för de skador som brottet inneburit kan du få ersättning från ditt försäkringsbolag. Det är viktigt att du anmäler brottet hos ditt försäkringsbolag så snart som möjligt så hjälper de dig vidare. Om du inte kan få ersättning från gärningsmannen eller ditt försäkringsbolag ska du ansöka om ersättning från staten. Det gör du på en blankett som bland annat finns på Brottsoffermyndighetens hemsida. Behöver du hjälp med att fylla i blanketten kan du kontakta Brottsoffermyndigheten, polis, åklagare, domstolar eller brottsoffer- och kvinnojourer. Du kan även läsa mer om ersättning här.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sanna WarnemyrRådgivare