FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/09/2015

Garantiansvar, säljaren eller tillverkaren?

Köpte en dammsugare av märket Nilfisk genom tretti.se år 2011. Har nu problem med motor och sladdvinda. Enl instruktionsboken från Nilfisk är det 5 års garanti på just de två delarna. Vände mig till tretti och de hävdar att eftersom de 3 års reklamationstätt jag har rätt till har passerat så får jag vänta mig till Nilfisk för att få service. Stämmer det? Är inte butiken skyldig att leva upp till garantin på produkterna de säljer?

Vad gör jag nu?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Garanti är ett frivilligt åtagande, och lagregleras inte. En garanti kan alltså utformas och innehålla det den som ger garantin önskar, och även ha villkor och inskränkningar. Däremot ska en utlovad garantiutfästelse hållas.

I ditt fall har tillverkaren Nilfisk valt att ge en femårig garanti, exakt vad garantin omfattar framgår inte av frågan men jag antar det är en begränsad förlängd garanti mot tillverkningsfel/materialfel utöver den treåriga reklamationsrätt som du som konsument har enligt Konsumentköplagen.

Enligt konsumentköplagen har du en treårig reklamationsrätt mot fel som förelåg när du köpte varan om den är köpt av en näringsidkare (företag), och reklamationsrätten gäller gentemot säljaren av produkten. Sedan kan säljaren (i detta fall tretti) rikta krav i sin tur mot tillverkaren (i detta fall Nilfisk). Precis som du fått svar om så har den treåriga reklamationsrätten löpt ut för din dammsugare.

Eftersom det är Nilfisk som utfärdat garantin, och det är en frivillig utfästelse från tillverkaren har alltså butiken du köpte varan i rätt att hänvisa dig till tillverkaren. Du får helt enkelt kontakta tillverkaren med ditt garantiärende.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare