FrågaFAMILJERÄTTGod man10/05/2018

Går det bra att göra sig av med den dementa förälderns bohag?

Måste vi förvara alla saker från mammas och pappas hus vid försäljningen. Mamma är död och pappa är dement och har flyttat in på ålderdomshem. Vi har inte plats att förvara alla saker,kan vi slänga och/eller sälja vissa saker?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

En person som är dement saknar inte rättshandlingsförmåga men den kan vara begränsad i viss mån. Ett sviktande minne är inte samma som sak som att sakna omdöme eller att inte förstå sammanhang menar den rättsliga regleringen. Det blir därmed alltid en avvägning för anhöriga och ansvariga att avgöra vad personen vill och vad som är bäst.

I nuläget vet vi att den som drabbats av demens sannolikt inte kommer bli bättre och därför är det vanligt att överförmyndarnämnden utser en god man till den demente. Det är ofta en släkting som är god man, men det är av vikt att det inte uppstår en intressekonflikt i en god mans beslut. Det finns fall där den gode mannen varit släkting och sålt den gamles saker billigt till sig själv utan familjemedlemmars tillstånd, detta är definitivt inte lagligt. Den gode mannen ska skydda den enskildes intressen mot att familjemedlemmar utnyttjar den gamles oförstånd i situationen. Verkligen inte tvärtom.

Om ni har en god man till din pappa får du, om du är överens med denne, sälja och slänga din pappas saker, i de fall din pappa absolut inte kan svara själv. Tanken är att du ska ha nått samförstånd med din pappa och att det godkänts genom någon form av samtycke. God man kan därför ge samtycke om din pappa saknar den förmågan. Har ett av barnen i en syskonskara sålt förälders tillgångar, samt behållit pengarna, blir det en orättvis arvsfördelning och konflikter kommer garanterat uppstå. Detta bevakar den gode mannen.

Din pappa kanske inte tilldelats någon god man. Du kanske är enda arvingen och det inte kan uppstå konflikt i arvsfördelning, eller att det finns annan anledning att detta inte ansetts nödvändigt. Det gäller därmed att göra en human avvägning för pappas skull. Han kanske inte minns sina saker utan behöver pengar till annat istället, då är det mer än rimligt att sälja.

Hoppas ni når svar utifrån resonemanget, ni är alltid välkomna med följdfrågor om något behöver förtydligas eller specificeras, för just ert fall.

Jennie NilssonRådgivare