Går det att undvika utmätning av fastighet genom försäljning/gåva till barn?

Hej, jag äger en sommarstuga med lån på i banken.

Om jag skriver över stugan på min dotter, kan Kronofogden då utmäta den pga mina skulder hos KFM?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar om Kronofogdemyndigheten kan utmäta egendom som du har skrivit över på ditt barn.

En förutsättning för att ditt fritidshus ska kunna utmätas är att du står som ägare till det. Genom att överlåta huset till din dotter kan en utmätning av huset inte ske (4 kap. 24 § UB). Kronofogden blir då genom överlåtelsen förhindrade från att utmäta huset för dina skulder. Notera däremot att detta kan förändras, genom att egendomen återvinns, om det rör sig om såpass stora skulder att du därefter blir försatt i personlig konkurs (4 kap. 5 § KL).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare