Går det att undanhålla pengar i ett äktenskap?

Hej

Jag vet att min man har över 2 mkr på ett konto som kommer från ett arv. Enligt bouppteckningen finns inget testamente skrivit och vi har inte heller något åkenskaps förord. Vad händer vid en skilsmässa? Kan han på något sätt undanhålla dessa pengar från att dela dom med mig?' Kan han ta ett större lån i sitt namn som gör att jag inte får ta det av dessa pengar?Vi har varit gifta i 17 år.

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att din man har pengarna på ett privatkonto, som inte är ert gemensamma. Och att när din man ärvde pengarna fanns det inget testamente.

Hur fungerar tillgångar i ett äktenskapHur fungerar tillgångar i ett äktenskap?
Varje make ansvarar för sina egna tillgångar och skulder under äktenskapet, Äktenskapsbalken (ÄktB) 1 kap 3 §. Pengarna är alltså hans egna.

Vid en skilsmässa
Vid en skilsmässa så ska en bodelning göras, det betyder att all egendom ni har tillsammans ska delas lika mellan er, ÄktB 9 kap 1 § och 10 kap 1 §. För att de ärvda pengarna inte ska ingå i bodelningen krävs att det fanns ett testamente där det uttryckligen stod att de ärvda pengarna skulle vara hans enskilda egendom, ÄktB 7 kap 2 §.

Om det saknades ett testamente vid arvet, som du skriver i frågan, kan pengarna bara bli undantagna för en bodelning om du och din man skriver ett äktenskapsförord där ni kommer överens om att de är hans pengar.

Kan han undanhålla pengarna?
Under tiden ni är gifta har du inte någon rätt till pengarna, ÄktB 1 kap 3 §. Men du kan få rätt till dem vid en skilsmässa.

Kan han ta ett större lån?
Han får som sagt göra vad han vill med sina pengar. Om han vill ta ett större lån får han det men om han kan ta ett lån är upp till banken.

Om du tänker på ert hem gällande lånet så får han inte göra som han vill med det, se ÄktB 7 kap 4 och 5 §.

Sättet han kan undanhålla pengarna är om han spenderar dem. Detta innebär också att han får mindre pengar vid en bodelning, eftersom de kommer delas mellan er.

Behöver du vidare juridisk hjälp kan du kontakta våra jurister här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare