Går det att tvinga fram försäljning av samägd fastighet?

Om två personer (syskon) äger en sommarstuga tillsammans, kan en av parterna bestämma att den ska säljas om inte den andra parten vill det?

Tex om den ena parten inte har råd att lösa ut den andra??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att delägarna inte har något avtal om exempelvis försäljningsförbud, i sådant fall ska det avtalet gälla.

Lagen om samäganderätt används.

Om två eller flera personer äger en fastighet gemensamt använder man reglerna i lagen om samäganderätt (SamägL). Syskonen äger hälften av fastighetens värde var om inte annat förhållande kan visas (1§ SamägL).

En delägare kan tvinga fram en försäljning.

En delägare kan ansöka hos tingsrätt att fastigheten ska säljas på offentlig auktion (6§ SamägL). Om den andre delägaren inte har råd att lösa ut den som vill sälja kan denne endast stoppa försäljningen om det finns synnerliga skäl för detta. "Synnerliga skäl" är ett väldigt högt krav och gäller bara i väldigt speciella situationer.

Mitt råd till syskonen är att först och främst att försöka komma överens om en lösning gemensamt. Om detta inte går ska en ansökan om försäljning lämnas in till tingsrätten. Är du osäker på hur denna ansökan ska skrivas kan du vända dig till en jurist för att få hjälp. Du är varmt välkommen att boka tid med en av våra duktiga jurister på Lawline här!

Oscar LadoRådgivare