Går det att sitta i orubbat bo när det finns särkullbarn?

Min far dog nyligen. Han var gift. Vi är flera särkullsbarn. Han skrev ett testamente där han önskar att hans fru ska få bo kvar i "orubbat bo". De hade en bostadsrätt som de ägde gemensamt.

Frågor;

1. Gäller hans testamente, eller har jag rätt att få ut mitt arv som särskullsbarn?

2. Vad händer om vi godkänner hans testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag börja med att beklaga sorgen.

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

När har du som särkullbarn rätt att få ut ditt arv?

Som din fars son är du också hans bröstarvinge och har därför en lagstadgad rätt att taga arv när han går bort (2 kap. 1 § ÄB). Som huvudregel när en arvlåtare är gift så är det den efterlevande makan som också blir arvtagare om de båda har gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB). Denna huvudregel gäller dock inte dig och de syskon till dig som är särkullbarn där ni istället har rätt att om ni önskar få ut er andel av arvet direkt.

Vad gäller om det finns ett testamente?

I detta fallet så har din far upprättat ett testamente där hans önskan är att hans efterlevande maka ska få bo kvar i ett så kallat "orubbat bo". Detta är ett äldre uttryck som innebär att testatorn önskar att den efterlevande ska få hela arvet.

Som bröstarvinge har du en lagstadgad rätt att få ut din laglott vilket utgörs av halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att du och dina syskon kan välja att jämka testamentet om ni vill få ut din andel direkt då er rätt till laglotten väger tyngre än testamentet i detta fall (7 kap. 3 § ÄB).

Om ni istället väljer att godkänna testamentet så kommer ni att göra ett arvsavstående till förmån för den efterlevande makan (3 kap. 9 § ÄB). Om ni väljer att göra ett arvsavstående så kommer du och dina syskon att få ut eran andel först efter att även hon har gått bort.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare