Går det att lämna tillbaka en vara om man missuppfattat priset och betalat genom ombud?

Hej,

Jag köpte nyss ett par glasögon från Synsam i butik. I ett mail skrev de att glasögonen skulle kosta 1999, som de sa var det billigaste alternativet. Jag trodde då att det innebar både bågarna och enkelslipade glas. Min man hämtade sedan ut bågarna med min legitimation och betalde 3598. När han kom hem upptäckte jag priset och blev aningen chockad, så mycket pengar hade jag inte tänkt lägga på glasögon. Jag trodde som sagt att 1999 var det totala beloppet.

Går det att lämna tillbaka glasögonen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du fått ett pris av en återförsäljare av glasögon men att de vid köptillfället kostat mycket mer än vad du trott tidigare och vill nu lämna tillbaka dem.

För att besvara din fråga ska jag redogöra för under vilka omständigheter du får lämna tillbaka en vara.

Din fråga regleras i konsumentköplagen (kkL) och avtalslagen (avtl).

Vilket pris gäller i en butik?

Huvudregeln är att den som lämnar en prisuppgift är bunden av denna. Däremot så omfattas näringsidkare (återförsäljare) av en särskild regel som handlar om utbud. Ett utbud riktar sig till en bred odefinierad publik och effekten av detta är att återförsäljaren är inte skyldig att sälja varan till det priset (trots att det kanske står på prislappen) (9 § AvtL).

När får du lämna tillbaka en vara?

En vara får lämnas tillbaka huvudsakligen under 3 omständigheter:

Det framgår av avtalet med återförsäljaren att du får lämna tillbaka varanDet är öppet köp Om det är fel på varan

De första två punkterna bör framgå på kvittot eller någon annan handling du fått i samband med köpet. Återförsäljaren får välja själva om de vill erbjuda öppet köp.

Den tredje punkten är lite mer komplicerad. Om det utgör fel i varan är ett relativt brett begrepp. I denna situationen är min bedömning att det är väldigt svårt att göra något fel gällande.

Om säljaren har varit vilseledande eller på annat sätt förfarit oredligt i samband med lämnandet av prisuppgiften så kan det vara aktuellt att häva avtalet på denna grund enligt allmänna avtalsrättsliga grunder.

Slutsats

Min bedömningen är att det troligtvis har förelegat kommunikationsbrist mellan dig och säljaren. Misstaget här var att någon annan (som inte verkar ha känt till din uppfattning om priset) betalat och hämtat ut glasögonen. Om det var så att du själv hämtat ut dem hade du troligtvis reagerat på priset och således löst situationen direkt. Min bedömning är att du lämpligast vänder dig till butiken och försöker komma fram till en lösning med dem. Utifrån det du tar upp i frågan kan jag inte identifiera en legal rätt att lämna tillbaka glasögonen.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare