FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/10/2019

Går det att häva en adoption?

Jag har blivit vuxenadopterad och jag undrar om jag kan häva det och så att min biologiska förälder kan stå som förälder igen på papper ?

Mvh Amanda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt går det inte att häva en adoption utan det enda sättet att få de juridiska banden till adoptivföräldrarna att upphöra är genom en ny adoption av någon som inte är adoptivförälderns make. Detta framgår av 4 kap 7 § Föräldrabalk (FB) och gäller oavsett vilken ålder du är.

För dig innebär detta att du kan låta dig adopteras av din biologiska förälder. För vuxenadoption krävs det enligt 4 kap 4 § FB en särskild anledning till adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera. Om sådan särskild anledning finns i ditt fall kan du alltså vuxenadopteras av din biologiska förälder och på så sätt "hävs" den föregående adoptionen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare