Går det att ge barn mindre än sin laglott i arv?

Jag äger en fastighet som jag också har lån på . Jag är gift och har 2 särkullabarn dvs 2 barn från tidigare äktenskap. Jag är omgift och har ett barn med min nya fru. Kan jag ge bort mitt hus genom ett gåvobrev vid min bortgång. Det jag menar är att kan jag på något sätt göra så att mina barn från tidigare äktenskap inte ärver sin laglott på 25 % ?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du om det går att inte ge dina två barn från tidigare äktenskap deras laglott genom att skriva gåvobrev för din fastighet. Eftersom din fråga handlar om arv så kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

Går det att ge mindre än laglotten?

Enligt lag så måste alla dina barn minst ärva hälften av det som är deras arvslott det som kallas laglott (7 kap. 1 § ÄB). Eftersom det handlar om särkullbarn har de rätt att ta ut sin laglott direkt vid ditt dödsfall (3 kap. 1 § första stycket ÄB)

Du kan alltså aldrig ge dina särkullbarn mindre än deras laglott när de ärver dig.

Vad gäller om du ger bort din fastighet genom gåvobrev vid uträknandet av dina särkullbarns laglott?

Skulle du ge bort din fastighet i gåva, t.ex till din fru, finns det möjlighet för dina barn från tidigare äktenskap att fortfarande tillgodoräkna det värde som fastigheten har vid utkrävandet av sin laglott. Värdet av din fastighet kan då räknas tillbaka till det som du lämnar i kvarlåtenskap för att räkna ut vad dina särkullbarn har rätt till i laglott (7 kap. 4 § första stycket ÄB). Detta kan ske t.ex om du skulle ge bort fastigheten på din dödsbädd eller om du skulle ge bort fastigheten till din fru men fortfarande bo där tills du dör för att endast kringå laglotts reglerna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare