FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt21/01/2024

Går det att få skadestånd för värdeminskningen som uppstått på grund av strejk?

Som ägare av tesla ser man sin bil förlora stort i värde i och med facklig strejk mot Tesla. Man kan kan inte få bilen servad eller reparerad vi olyckor, Frsäkringsbolag kan inte reparera ev skador. Kan man stämma facket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du om det finns någon möjlighet för dig att få ersättning på grund av den värdeminskningen som skett genom strejken som pågår som resulterat i svårigheter för dig som bilägare. Eftersom frågan handlar om skadestånd så kommer jag använda mig av skadeståndslagen (SkL) när jag besvarar din fråga.

Går det att få skadestånd för värdeminskningen som uppstått på grund av strejk?

Eftersom den skadan du har lidit är en ren förmögenhetsskada så ska den endast ersättas om den orsakats genom brott (SkL 2 kap 2 §).  Eftersom strejken som pågår inte är brottslig och är tillåten enligt svensk arbetsrätt så finns det ingen grund för dig att kräva skadestånd då skadan som skett är en ren förmögenhetsskada.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare