Går det att ärva efter sina styvföräldrar?

Minn mans pappa har gått bort. Hans maka gick bort 2009. Hon hade en dotter som är särkullbarnen till min svärfar. Min svärfar hade 2 egna barn. Hur fördelas arv mellan särkullsbarnet och min svärfars biologiska söner. Särkullsbarnet har vad vi har förstått fått ut sitt morsarv. Hur stor arvsrätt har hon efter min svärfar. Vi hittar inget arvskifte eget min svärfars maka,bara en kvittens på att hennes dotter har fått sitt morsarv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till dig Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i Ärvdabalken (ÄrvB). När en make avlider har den efterlevande maken arvsrätt, särkullbarn har dock rätt att få ut sitt arv direkt men kan avstå till förmån för den efterlevande maken (3:1 ÄrvB). När den efterlevande maken går bort har arvingar efterarvsrätt efter den först avlidne maken (3:2 ÄrvB).

Barn har endast arvsrätt efter sina egna föräldrar, vilket innebär att man inte har någon arvsrätt efter styvföräldrar. Din svärfars styvdotter har alltså ingen arvsrätt efter honom. Eftersom hon redan har fått ut sin mammas arv vid hennes död, så har hon heller inget efterarv att få. Det är din svärfars två söner som ärver enligt lagen.

Det finns en möjlighet att testamentera bort en del av sina tillgångar genom att upprätta ett testamente. Det framgår inte av din fråga om din svärfar har skrivit ett testamente eller inte. Om inget testamente finns fördelas arvet enligt lagreglerna i ÄrvB.

Sammanfattning:
Enligt din bakgrundsinformation bör din svärfars styvdotter inte ha rätt till arv från honom, eftersom att rätt till arv från styvföräldrar saknas och hon har redan fått ut sitt arv från sin mamma.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline!

Moa LundqvistRådgivare