Går det anmäla någon för ett brott trots att det gått 7 år och jag nu är över 18 år?

Jag blev våldtagen för ca 7 år sedan. Jag är nu över 18 kan jag anmäla honom nu i efterhand?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i brottsbalken!

Vilka regler blir tillämpliga i din situation?

Av brottsbalken följer att åklagaren inte bör åtala för vissa brott om det föreligger preskription (35 kap. 1§ BrB). Av din fråga framgår det att detta skedde för 7 år sedan och vad jag tolkar det som att du var barn när det hände eller i alla fall inte myndig. Eftersom du så var barn framgår det att brottet våldtäkt mot barn eller grov våldtäkt mot barn inte kan preskriberas (35 kap. 2§ 3p. BrB). Det framgår även att våldtäkt eller grov våldtäkt inte heller kan preskriberas om brottet begåtts mot en person inte inte fyllt 18 (35 kap. 2§ 2p. BrB).

Vad innebär reglerna för dig?

Reglerna om att sådana grova brott som våldtäkt mot person som inte fyllt 18 eller våldtäkt mot barn inte kan preskriberas innebär alltså för dig att det är fullt möjligt att upprätta en anmälan om våldtäkt trots att det gått 7 år!

Jag förstår att det kan vara otroligt jobbigt att upprätta en anmälan och hur jobbigt det är när man har utsatts för ett sådant brott även om det gått långt tid. Jag länkar därför också till brottsoffermyndigheten där det finns vidare information om hur man kan få allt från psykiskt stöd från vården till kontakt med socialtjänsten. Jag länkar även till brottsofferjouren som är en ideell organisation där man även kan få stöd och samtal!

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Om så inte är fallet tveka verkligen inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare