FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/06/2015

Gallringstid samt arbetsgivares möjlighet att begära utdrag från belastningsregistret

Hejsan !

Undrar om en ungdom, ca 15 år, som har en prick på sig i brottsregistret (narkotikabrott) har möjlighet att gå ut och jobba efter gymnasiet (barn- och fritidsprogrammet). Hur länge finns den "pricken" kvar?

Tacksam för svar är XX XX.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Belastningsregistret

Angående ”pricken” du pratar om i brottsregistret så är det Lag om belastningregister som bestämmer när en prick ska gallras, alltså när den försvinner från registret. När registret gallras beror på vilken påföljd man fick för brottet. Så för att ta reda på gallringstiden är det lättast att du tittar på 17 § i Lagen om belastningsregister och letar upp den påföljd som dömdes ut så ska du även hitta gallringstiden.

Arbetsgivares möjlighet att begära utdrag från registret

Eftersom ungdomen i fråga läser barn- och fritidsprogrammet förmodar jag att det är barn som ungdomen vill arbeta med i framtiden. När det gäller arbeten inom barnomsorg och förskoleverksamhet, eller andra arbeten som rör barn är den arbetssökande skyldig att lämna in ett utdrag från belastningsregistret om arbetsgivaren begär detta, 1 § Lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn samt 9 § Lag om belastningsregister. Vägrar man att lämna ett registerutdrag får man inte anställas inom någon av de nämnda verksamheterna.

När det gäller vård av barn och unga finns det möjlighet för arbetsgivaren att själv begära ut utdrag ur belastningsregistret, se Förordning om belastningsregister 11 § 5p. samt 21 § 2p.

Om du har problem att hitta rätt gallringstid eller har andra frågor är du välkommen att återkomma.

Jag önskar din bekanta lycka till i sitt framtida arbetssökande!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare