FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/02/2014

Gallringstid i belastningsregistret och påverkan på möjlighet att få ut sjuksköterskelegitimation

Hej! Mitt namn är Anna. Dumt nog blev jag dömd för stöld med påföljden böter och villkorlig dom för ett antal år sedan. Jag studerar nu till sjuksköterska och vet att inför examen kommer det kontrolleras i belastningsregistret. Kommer detta att hindra mig från att ta min examen och att de i så fall nekar mig en legitimation?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det som bestämmer hur länge en dom kommer att synas i belastningsregistret är påföljden av brottet enligt lag om belastningsregister, se (https://lagen.nu/1998:620).

Enligt 17 § i nämnda lag gallras bötesstraff bort ur registret fem år efter att påföljden utdelats och villkorlig dom efter tio år.

Huruvida detta kommer att hindra dig från få din legitimation som sjuksköterska regleras av socialstyrelsen. Det är dem som sätter upp reglerna för vilka krav som ställs på yrkeslegitimation för sjukssköterskor. Hur dem ser på att man tidigare blivit straffad är något som bestäms utifrån deras riktlinjer kring detta.

mvh

Lawline RådgivareRådgivare