FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/04/2020

Gallringstid för villkorlig dom

Hej, jag blev dömd för narkotikabrott till villkorlig dom 2015-05. Jag söker ett jobb där de inte accepterar narkotikabrott, kommer detta synas i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gallringstiden för villkorlig dom beror på hur gammal du var när brottet begicks. Uppgifter om villkorlig dom gallras tio år efter domen eller beslutet om du var över 18 år vid tidpunkten för brottet (17 § fjärde punkten a) lag om belastningsregister). Var du under 18 år vid tidpunkten för brottet gallras uppgift om villkorlig dom fem år efter domen eller beslutet (17 § fjärde punkten b) lag om belastningsregister). Var du över 18 år vid tidpunkten för brottet kommer det alltså att synas i belastningsregistret.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Vänligen,

Egzon KalludraRådgivare