FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/03/2017

Gallringstid för villkorlig dom

Hej!

Jag undrar hur länge gallringstiden är för ett brott som fick påföljden villkorlig dom med 75 timmars samhällstjänst. Om fängelse istället hade valt så hade påföljden blivit 2 månaders fängelse.

Straffet blev samhällstjänst. Har den alternativa påföljden någon relevans för gallringstiden? Jag vill poängtera att straffet inte blev fängelse men blir osäker på om det påverkar gallringstiden när det står med i domen så som det gör.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga det som hänt.

Angående din fråga är det bara den faktiska påföljden, som i det här fallet är villkorlig dom, som ligger till grund för när gallringen inträffar. Beroende på hur gammal du var när brottet begicks gäller;

Om du var över 18 år - 10 år från dagen domen avkunnades

Om du var under 18 år - 5 år från dagen domen avkunnades

Detta kan du läsa mer om i 17 § Lag om belastningsregister.

Att din villkorliga dom förenades med samhällstjänst gör ingen skillnad, då detta är en tilläggspåföljd. Inte heller blir det skillnad av att domstolen tagit ställning till vilket straffvärde brottet haft om fängelse hade dömts ut.

Vill du veta mer om gallringstiderna kan du gå in på https://polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare