FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/01/2014

Gallringstid för rattfylleri

Såg två tidigare frågor men tänkte ändå jag skulle fråga. Jag vill söka till polishögskolan men är dömd för brott som 16 åring. Rattfylla på moped, gallras de brottet också bort eftersom de är grövre än de jag läste om, jag har ju verkligen ändrat mig som person sen jag var 16 , är 21 nu.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Lagen om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#R13) anger gallringstiderna för brott, det vill säga hur länge brottet är synligt i belastningsregistret. Den påföljd du fick avgör gallringstiden. Rattfylla har en straffskala mellan böter som lägst och fängelse i sex månader som högst enligt 4 § lagen om straff för vissa trafikbrott (https://lagen.nu/1951:649). Eftersom du var 16 år när du begick brottet är en trolig påföljd böter. Böter gallras efter fem år enligt 17 § 9 p lagen om belastningsregister. Om du dömts till någon annan påföljd hittar du den aktuella gallringstiden i 17 §.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare