FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/12/2016

Gallring ur belastningsregistret vid dagsböter

Hej jag undrar hur länge pricken för vårdslöshet i trafik med dagsböter på 2000 kr? Detta hände mig 2013-04-19 och har fortfarande prick i belastningsregistret MVH sky. PS fick körkortet indraget 6 månader med om det har betydelse

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Belastningsregistret regleras i lagen (1998:620) om belastningsregister.

Enligt 3 § i nämnda lag ska belastningsregistret bland annat innehålla uppgifter om den som genom dom eller beslut har ålagts påföljd för brott. Hur länge man har "en prick" i registret avgörs av påföljden. Reglerna finns i lagens 16-18 §§. Du fick dagsböter, vilket innebär att uppgiften tas bort 5 år efter att du fått din dom/ditt beslut (d.v.s. 2018-04-19 om du fick din dom detta datum). Jag kan rekommendera polisens sida om belastningsregistrets gallringsregler, se här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare