FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/02/2015

Gallring av uppgifter i belastningsregistret

Hej!

När jag gick i 9an så åkte vi på en klassresa till Stocholm, jag var 15år gammal då och jag hade knogjärn på mig så när vi åkte till riksdagen så frågade vakter om vi hade något på os vast eller så , så visade jag knogjärn ( visste inte att det va olagligt hade inte visat annars ) jag hade den eftersom jag blev anfallen av några äldre killar i spårvagnen en kväll när jag skulle hem från stan , så efter det så var jag rädd och hade den med mig alltid efter det , jag kände mig säker när jag hade den med mig .

Jag åkte aldrig till domstolen eller så utan bara fick faktura hem som var på 2000 kr . så nu har det gått några år efter det. I december 2014 förra året så hade jag tagit kläder från HM för värdet av 1800 kr så det blir stöld och ska till domstolen om 1 månad jag tror att jag får dagsböter att betala så min fråga är , hur länge kommer jag att vara med i belastningsregistret efter andra pricken det har gått 3 år efter den första och räknas det efter domstolen nu eller dagen jag har begått brott alltså stulit ifrån HM ?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Det framkommer inte i din frågeställning vad du dömdes till för när du bar ett knogjärn. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bär ett knogjärn kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall döms du inte till ansvar (4 § lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål). Om du inte dömdes till ansvar, kommer du inte finnas med i belastningsregistret. Dömdes du till böter, kommer uppgifter om brottet finnas med i fem år i belastningsregistret, räknat från den dagen då domen avkunnades (17 § 9 p. lag om belastningsregister). Om du i stöldfallet döms till böter, kommer information om detta också finnas med i registret i fem år efter domen. Skulle du dömas till fängelse, gallras uppgifterna tio år efter att du frigivits. Döms du till villkorlig dom, skyddstillsyn eller ungdomstjänst försvinner även dessa uppgifter tio år efter domen. Om var under arton år när brottet begicks, gäller istället fem år (17 § 4 och 8 p.).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare