FrågaPROCESSRÄTTVittna26/12/2022

Gäller vittnesplikten mot föräldrar?

hej vi har lite problem i familjen. Kan jag bli skyldig att vittna mot mina föräldrar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

I Sverige gäller som huvudregel att var och en är skyldiga att vittna i domstol på begäran (36 kap. 1 § rättegångsbalken). Denna generella vittnesplikt gäller däremot inte för närstående till parterna i en rättegång (36 kap. 3 § rättegångsbalken). Du kan därför inte bli skyldig att vittna mot dina föräldrar eller andra nära familjemedlemmar, även om du får vittna mot dem om du vill.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare