Gäller upphovsrätt på Twitter?

2017-2018 hade jag en relation över twitter med en gift kvinna, efter att hon hackat mitt twitterkonto. Vi pratades över twitter hela tiden och vi talade om att vi skulle träffas och liknande, vilket vi aldrig gjorde. Nu märker jag att en känd svensk författare stulit hela berättelsen och gett ut den som bok, som fått mycket uppmärksamhet. Hur fungerar det? Har jag rätt till upphovsrätten även om hela berättelsen enbart var över twitter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det du beskriver hamnar inom det immaterialrättsliga området och är en upphovsrättslig fråga precis som du säger. Jag kommer att tillämpa upphovsrättslagen för att besvara din fråga.

När uppkommer upphovsrätt?

Upphovsrätt tillkommer automatiskt för verk så som skönlitterära texter, fotografier eller konst.

För att åtnjuta upphovsrätt (det vill säga skyddet från att någon annan ska kunna förfoga över ditt verk) så finns det ett krav. Det krävs att ditt verk når kravet på verkshöjd. Din text kommer att nå kravet om ditt verk har originalitet, individualitet och självständighet.När det gäller romaner och berättelser så uppkommer normalt upphovsrätt eftersom de ofta är originella. Med originalitet menas att verket är tillräckligt eget så att ingen annan ska kunna skapa ett likadant.

Med hänvisning av stycket ovan så utgår jag från att din text når kravet på verkshöjd och såldes omfattas av upphovsrätt (1 § URL).

Kan upphovsrätt uppkomma om texten finns på twitter?

Det spelar ingen roll vart verket befinner sig eller kommer till uttryck. En text på Twitter kan omfattats av upphovsrätt liksom en tavla du målat hemma. Däremot så omfattas inte idéer eller tankar av upphovsrätt. Så som jag uppfattar det så har du skrivit en berättelse och då föreligger en upphovsrätt.

Vad innebär upphovsrättens skydd?

Upphovsrätten är uppdelad i två delar den ekonomiska rätten och den ideella rätten. Den ekonomiska rätten innebär att du ensamt ska kunna förfoga över exemplar och när verket ges ut till allmänheten (2 § URL). Den ideella rätten innebär att du ska angivas i samband med att din ges ut eller framställs (3 § URL).

Intrång i upphovsrätten

I ditt fall så har någon publicerat ditt verk utan ditt godkännande och ditt namn och detta kan utgöra ett intrång i både den ideella och ekonomiska rätten (2§ och 3 § URL). Ett sådant intrång kan leda till både ansvar och ersättningsskyldighet (53 § URL).

Slutord

Sammanfattningsvis så kan upphovsrätt ges skydd till verk som befinner sig på twitter. Utan att ha läst berättelsen så är min bedömning att det du beskriver utgör ett intrång i upphovsrättens ideella och ekonomiska del som kan medföra ansvar. Hoppas du fått svar på din fråga. Du får gärna skriva till oss igen om du undrar något mer eller har andra frågor.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare