Gäller tidigare hyresvillkor när fastigheten byter ägare?

Vi bytte ägare till min hyresrätt för runt ett år sedan. Dock står mitt hyreskontrakt på förra ägarens firma och inte nya. Gäller detta fortfarande? För om så är fallet ligger jag på en prövoperiod med en månads uppsägning i kontraktet. Det jag vill veta är om jag kan använda det till att flytta på en månad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en hyresfastighet byter ägare så träder den nya hyresvärden in i den tidigare hyresvärdens ställning och övertar den tidigare hyresvärdens ställning i avtalen. Avtalen förändras inte per automatik när fastigheten får en ny ägare, detta följer av allmänna avtalsrättsliga principer.

Alltså gäller fortfarande de villkor som du har i ditt hyreskontrakt från fastighetens förra ägare.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare