Gäller preskriptionstiden alltid i tio år?

Jag har löst en större skuld som min fru spelat bort. Hon återbetalar en mindre summa varje månad men kommer aldrig att komma ikapp. Beloppet går jag till mitt konto varje månad. Finns det risk att skulden preskriberas om tio år? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du vad som gäller rörande preskriptionsregler för en skuld som din fru kontinuerligt betalar av till dig men som kommer ta längre tid än tio år. För att besvara frågan kommer jag utgå från preskriptionslagen.

Preskriptionstiden

Precis som du är inne på preskriberas en fordran efter tio år om preskriberingen inte avbryts innan det (2 § första stycket preskriptionslagen).

Preskriptionsavbrott

Preskriptionen avbryts när din fru betalar av skulden varje månad eftersom det är att anse som ett erkännande av skulden (5 § första punkten preskriptionslagen).

Genom att preskriptionen avbryts i samband med din frus betalning så börjar en ny preskriptionstid från dagen av betalningen (6 § preskriptionslagen).

Sammanfattning

Genom att din fru betalar av skulden varje månad så nollställs preskriptionstiden och skulden kommer således inte preskriberas förutsatt att betalningarna fortgår.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare