Gäller lagen eller avtalet vid uthyrning av bostadsrätt?

Hej!

Jag hyr en lägenhet i andrahand. Det är en bostadsrätt. Jag och hyresvärden har skrivit avtal med 2 månaders ömsesidig uppsägningstid. Hyrestiden är bestämd. 1 oktober-1 februari. När jag nu kikar runt på internet verkar det som att jag har 1 månads uppsägningstid medan hyresvärden har 3 månader. Vad gäller? Kontraktet eller lagen? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

När man hyr en bostadsrätt har man som hyresgäst alltid rätt till en månads uppsägningstid och hyresvärden har rätt till tre månaders uppsägningstid (3 § andra stycket lag om uthyrning av egen bostad). Om man har avtalat om villkor som är till nackdel för hyresgästen så går lagen för avtalet (2 § lag om uthyrning av egen bostad).

Således är ert villkor vad gäller 2 månaders ömsesidig uppsägningstid ogiltigt eftersom det är till nackdel för dig. Du har rätt till en månads uppsägningstid om du säger upp avtalet och hyresvärden har rätt till 3 månaders uppsägningstid om denne säger upp avtalet.

Lawline RådgivareRådgivare