FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/06/2019

Gäller kontraktet till v39 eller tillsvidare? det skrevs aldrig något nytt kontrakt v39.

Hej!

Jag har skrivit på ett kontrakt där det står "kontraktet gäller tillsvidare, främst till v39 då nytt kontrakt skrivs".

Vilket är det som gäller? Till v39 eller tillsvidare? det skrevs aldrig något nytt kontrakt v39.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar vad som gäller för ditt kontrakt, om det gällde till v. 39 eller tillsvidare samt vad som gäller efter v. 39 eftersom inget nytt kontrakt skrevs då. Olika lagar men i princip samma regler gäller beroende på vilken typ av kontrakt det handlar om. Jag utgår från att det möjligtvis är fråga om ett anställningskontrakt, alternativt ett hyreskontrakt. Reglerna om detta finns i Lagen om anställningsskydd (LAS) och Jordabalken (JB) 12 kap. (Hyreslagen).

Kontraktet gäller till v. 39
Ett anställnings- eller hyreskontrakt som gäller tillsvidare, främst till v. 39 då nytt kontrakt skrivs, gäller inte längre än till v. 39 (LAS 4 § + JB 12 kap. 3 §). Detta är en speciell variant av kontrakt, mellan ett tillsvidare-kontrakt och ett tidsbegränsat kontrakt. Ett sådant kontrakt går att säga upp i förväg, innan v. 39, till skillnad från ett "vanligt" tidsbegränsat kontrakt. Det skrivna kontraktet gäller dock inte länge än till v. 39 och upphör alltså vid denna tidpunkt.

Efter v. 39 har ni troligtvis ett kontrakt genom hur ni agerat
För varken anställnings- och hyreskontrakt finns krav på hur kontraktet ska vara utformat. Kontraktet måste inte ens vara skriftligt utan kan gälla genom s.k. konkludent handlande. Konkludent handlande innebär att du och den du ingått kontraktet med (arbetsgivare eller hyresvärd) agerar som om ni fortfarande har ett kontraktsförhållande. Om du efter v. 39 t.ex. arbetar och din arbetsgivare betalar dig lön som vanligt eller du bor kvar i en lägenhet och din hyresvärd tar emot hyra som vanligt så har ni antagligen också ett kontrakt.

Jag rekommenderar dig att skriva ett skriftligt kontrakt
För din skull och säkerhet som arbetstagare eller hyresgäst är det dock väldigt bra att ha ett skriftligt kontrakt. Det är den som påstår att ett kontrakt finns som måste kunna bevisa det och bästa beviset är såklart ett signerat kontrakt. Om det skulle bli problem och du inte har något kontrakt att visa upp finns risken att du snabbt kan förlora din anställning eller din bostad. Jag rekommenderar dig därför att se till att ni skriver ett nytt kontrakt.

Sammanfattningsvis gäller alltså kontraktet till v. 39 och inte tillsvidare. Även om det aldrig skrevs något nytt kontrakt v. 39 så kan ni ha ett kontrakt genom hur ni agerat. För din säkerhet rekommenderar jag dig däremot att skriva ett nytt skriftligt kontrakt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare