Gäller konsumtionsprincipen för företaget som tidigare sålt verket?

Angående konsumtionsprincipen.

Om ett företag förvärvar en upphovsrätt att trycka låt oss säga 300 reproduktioner av en konstnärs verk för att försäljas under 1år.

Företaget säljer den upptryckta upplagan till en privatperson. I det fallet gäller konsumtionsprincipen vad jag förstår. Bestämmanderätten över upplagan anses förbrukad. Men om företaget köper tillbaka upplagan gäller då fortfarande konsumtionsprincipen för dessa fysiska ex. I princip att företaget kan sälja upplagan fast att 1 år har gått som avtalet gällde från början.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med frågan till oss på Lawline. Så som jag uppfattar det så vill du veta vad konsumtionsprincipen innebär. Jag kommer att använda mig av upphovsrättslagen för att besvara din fråga.

Får ett företag köpa tillbaka ett verk som konsumerats?

Upphovsrätt tillfaller den som skapat ett verk. Det kan till exempel vara texter, musik eller konst. Det räcker inte med att endast skapa något utan verket måste även nå kravet på verkshöjd. Verkshöjd innebär att det ska var självständigt och originellt. Når verket upp till dessa krav så kommer det att vara skyddat (1 § URL).

Upphovsrätten kan delas in i två nämligen den ekonomiska rätten och den ideella rätten. Den ekonomiska innebär ett skydd från att andra ska kunna använda verket och tex ge ut till försäljning (2 § URL).

Den ideella rätten innebär att upphovsrättsmannen ska få bli angiven på lämpligt sätt (3 § URL).

Den ekonomiska rätten kan överlåtas till exempel ett företag. Det är detta du beskriver när ett företag har rätten att trycka 300 reproduktioner av en konstnärs verk för att säljas under 1 år (27 § URL).

De exemplaren som sålts till en privatperson kommer att omfattas av konsumtionsprincipen. Dessa rekreationer som sålts av företaget får säljas vidare från privatpersonen (19 § URL).

Företaget som tidigare sålt rekreationerna får köpa ett exemplar av den privatperson som tidigare var köparen. Däremot så kommer endast just den rekreationen att omfattas och inte någon fortsatt rätt att tillverka rekreationer för försäljning.

Slutord

Sammanfattningsvis så kommer svaret på din fråga vara att det är okej för företaget att köpa sin egna rekreation. Däremot så innebär innehavandet av rekreationen inte någon rätt att tillverka och sälja rekreationerna på nytt. Hoppas du fått din fråga besvarad och du är alltid varmt välkommen att skriva till oss på Lawline igen.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare